2021-07-23

Faktury z social media i reklam internetowych – w jaki sposób je rozliczyć?

Dla wielu przedsiębiorstw media społecznościowe są obecnie ważnym kanałem komunikacji z klientami. Tworzenie w nich kampanii reklamowych pozwala również zdobyć nowe kontakty biznesowe. W takiej sytuacji pozostaje jednak pytanie o to, w jaki sposób rozliczyć faktury z social media? Odpowiadamy na nie w tym artykule.

Jak pobrać faktury z Facebooka?

Facebook jest obecnie najpopularniejszym serwisem społecznościowym, dlatego też największe budżety przeznaczone na social media w polskich firmach lądują właśnie tam (oraz na Instagramie, którego właścicielem również jest Facebook).

Tworząc kampanie w tym serwisie, otrzymujemy dostęp do Menedżera Reklam, czyli miejsca, w którym nie tylko zarządzamy treściami owych kampanii, ale również pobieramy faktury za płatności dokonane na rzecz serwisu. Znajdziemy je w sekcji „Rozliczenia i metody płatności” pod warunkiem, że uzupełniliśmy dane firmy w ustawieniach Menedżera.

Pierwsze faktury wystawiane będą przez Facebooka na niskie kwoty, co oznacza, że przy rozpoczęciu korzystania z tej formy reklamy możemy otrzymać nawet kilka kolejnych dokumentów (jest to spowodowane koniecznością zweryfikowania nas jako płatników). Po paru przeprowadzonych kampaniach – zwykle po ok. miesiącu – będziemy jednak mogli generować tzw. faktury zbiorcze, które z pewnością będą znacznie wygodniejsze do zaksięgowania.

Faktury zbiorcze Facebook wystawia w jednej z dwóch sytuacji:

  • gdy przekroczyliśmy w danym miesiącu próg rozliczenia (standardowo 3000 zł),

  • na koniec miesiąca, gdy próg ten nie został osiągnięty.

Mając pobrany dokument, naszym zadaniem jest zaksięgowanie go w systemie.

Faktury z social media – jak je rozliczyć?

Pierwszą rzeczą, na jaką musimy zwrócić uwagę, gdy chcemy zaksięgować fakturę z Facebooka, jest kraj wystawienia dokumentu. Może być on bowiem utworzony zarówno w Polsce, jak i w Irlandii.

Dla faktur wystawionych przez polski oddział sprawa jest prosta – usługi reklamowe z Facebooka księgujemy dokładnie tak, jak ma to miejsce w przypadku innych faktur krajowych. Warto jednak wcześniej upewnić się, czy na fakturze wliczona jest stawka VAT w wysokości 23%. Faktura wystawiona w Irlandii zmusza nas do rozliczenia jej jako transakcji wewnątrzwspólnotowej. W tym celu powinniśmy:

  • zaksięgować ją jako import usług (zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT),

  • opodatkować wartość faktury stawką 23% VAT dla usług reklamowych,

  • na potrzeby PIT w kolumnie 13 KPiR (pozostałe wydatki) uwzględnić koszt faktury w dacie jej wystawienia.

Takie działanie pozwoli w prawidłowy sposób wkalkulować fakturę przesłaną przez irlandzki oddział Facebooka w naszych dokumentach rozliczeniowych.

Faktury za reklamy internetowe, podobnie jak wszystkie inne faktury kosztowe, powinniśmy uwzględniać w rozliczeniach za okres, w którym zostały one wystawione. Może się jednak zdarzyć, że dokument zostanie przypadkowo pominięty i ostatecznie nie znajdzie się w zestawieniu księgowym. Co zrobić w takiej sytuacji?

Na szczęście polskie przepisy umożliwiają zaksięgowanie go w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych, dzięki czemu może zostać wzięta pod uwagę np. w kolejnym miesiącu lub kwartale.

Księgowanie faktur za reklamy na Facebooku i w innych mediach społecznościowych nie jest zadaniem trudnym, zwłaszcza że obecnie księgowi wspomagani są przez systemy ERP (np. enova365), które niemalże prowadzą nas za rękę przy tego typu zadaniach. Popularność social mediów i stale rosnące budżety na promocję za ich pomocą sprawiają, że w wielu firmach rozliczanie tego typu wydatków jest sprawą oczywistą.