VAT e-commerce – zasady i terminy
VAT e-commerce to pakiet przepisów mających na celu ochronę interesów unijnych biznesów działających w sprzedaży internetowej. W czasie, gdy nasz rynek zalewany jest tańszymi produktami ze Wschodu, nowe modyfikacje w prawie mają sprawić, że europejskie e-sklepy będą bardziej konkurencyjne w porównaniu z ofertą sprzedawców spoza Wspólnoty.
Co wprowadza pakiet VAT e-commerce?
Pakiet VAT e-commerce ma na celu ochronę interesów krajowych sprzedawców oferujących swoje produkty w poszczególnych krajach Unii Europejskiej. W związku z tym dokonano znaczących zmian mających na celu poprawę ich konkurencyjności. Należą do nich m.in.:
wprowadzenie pojęcia Wewnątrzwspólnotowej Sprzedaży Towarów na Odległość (WSTO), które zastępuje pojęcie sprzedaży wysyłkowej, a także objęcie nim sytuacji, w których sprzedawca pośrednio uczestniczy w transporcie, bądź też wysyłce towaru do konsumenta,
wprowadzenie jednego limitu sprzedaży dla wszystkich krajów UE w ramach WSTO, który wynosi 10 000 euro – do tej pory każde państwo określało samodzielnie swoje limity sprzedaży, obecnie zostały one zunifikowane, a każde osiągnięcie wartości limitu w danym roku kalendarzowym wymaga rozpoczęcia rozliczania kolejnych transakcji w kraju odbiorcy,
wprowadzenie definicji pojęcia Sprzedaży na Odległość Towarów Importowanych (SOTI), która dotyczy wszystkich towarów importowanych do Unii Europejskiej spoza granic Wspólnoty,
wprowadzenie uproszczonej procedury One Stop Shop, dzięki której sprzedawca może łatwiej rozliczać się z wszystkich wysyłek dokonywanych do innych krajów członkowskich.
Zmiana przepisów oznacza, że obecnie znacznie zmniejszone zostały limity wartości dla zamówień wysyłanych poza kraj, w którym działa sprzedawca. Do tej pory wynosiły one – w zależności od krajów – nawet 100 000 euro (to wartość dla wysyłki towarów z Polski do Niemiec). Zmiana przepisów spowoduje, że o wiele szybciej, dla sprzedawców eksportujących w ramach UE swoją ofertę produktową, nastąpi konieczność rozliczenia się w kraju docelowym, co wiąże się m.in. z koniecznością rejestracji VAT w danym państwie.
One Stop Shop – jak to działa?
Rozwiązaniem dla sklepów, które nie chcą otwierać kolejnych działalności w krajach stanowiących miejsca docelowe dla wysyłki produktów, jest skorzystanie z możliwości One Stop Shop. Aby móc skorzystać z tej opcji, wystarczy złożyć formularz rejestracji dla procedury OSS, a następnie przy jej użyciu rozpocząć rozliczanie sprzedaży zagranicznej (dotyczy to zarówno transakcji wewnątrzwspólnotowych, jak i tych wychodzących poza granice Unii). W przypadku stosowania procedury OSS dla towarów importowanych z państw trzecich obowiązuje limit rzeczywistej wartości produktu do maksymalnie 150 euro na każdą przesyłkę.
Kiedy zacznie obowiązywać VAT e-commerce?!
Zgodnie z unijnymi wytycznymi, projekt VAT e-commerce uruchomiony zostanie we wszystkich państwach Wspólnoty 1 lipca 2021 roku. Oznacza to, że każdy z krajów członkowskich do tego dnia musi dostosować wewnętrzne przepisy do powyższego projektu. Celem jego wprowadzenia jest ustabilizowanie sytuacji rynkowej, w której poprzez napływ tanich produktów ze Wschodu, sklepy internetowe działające na terenie Unii Europejskiej nie były w stanie konkurować niską ceną ze sprzedawcami wysyłającymi swoje produkty np. z Chin. Niższe limity w sprzedaży wewnątrzwspólnotowej dodatkowo znacznie utrudniają granie najniższą ceną wśród państw należących do UE.
Chcesz dowiedzieć się więcej o VAT e-commerce? Pobierz bezpłatnie kompleksowy przewodnik stworzony przez ekspertów enova365.