Tabele przestawne – jak wykorzystać je w księgowości?
Excel ma w księgowości szereg rozmaitych zastosowań. Z tego powodu warto znać niektóre jego funkcje. Jedną z tych, na które warto zwrócić szczególną uwagę, są zdecydowanie tzw. pivoty, czyli tabele przestawne.
Czym są tabele przestawne?
Nim przejdziemy do ich zastosowania w praktyce, warto odpowiedzieć na podstawowe pytanie, czym są tabele przestawne? Tabele przestawne są to narzędzia analityczne wbudowane w arkusz kalkulacyjny Excel, dzięki którym możemy w łatwy sposób wybierać konkretne kolumny i wiersze arkusza, a następnie przestawiać je bądź też filtrować w celu uzyskania przejrzystych wyników dotyczących danych, na których pracujemy. Pozwala to m.in. wyciągać z dużych, skomplikowanych tabel tylko te informacje, których potrzebujemy, a następnie tworzyć z nich czytelne podsumowania w formie raportów. Tabele umożliwiają dowolne przekształcanie wierszy i kolumn skoroszytu bez ingerencji w jego oryginalny układ. Wszystko dzięki temu, że wszelkie operacje na tabeli przeprowadzane są w zazwyczaj w odrębnej zakładce. Jednocześnie, dzięki połączeniu z arkuszem bazowym, przygotowana przez nas tabela przestawna aktualizuje się automatycznie w każdym momencie, gdy odświeżane są wykorzystywane przez nią komórki z danymi.
Tabele przestawne w księgowości – zastosowanie
Z powyższego wynika, że tabele przestawne mają zastosowanie przede wszystkim w działaniach analitycznych. Umożliwiając wyciągnięcie z dużego zbioru danych jedynie potrzebnych nam informacji, sprawiają, że posiadają one wiele zastosowań również w księgowości. Dzięki nim jesteśmy w stanie przygotować różnorakie raporty dotyczące danych, na których pracuje się w działach rachunkowych. Możemy sprawdzić m.in.:
który kontrahent składa w naszej firmie najwięcej zamówień (zarówno kwotowo, jak i ilościowo),
który kontrahent posiada największe opóźnienia w płatnościach,
jakie towary sprzedają się najlepiej, a także – która firma kupuje ich najwięcej,
jak kształtują się przychody dla wybranej grupy produktowej lub ofertowej,
jak na przestrzeni miesięcy zmieniają się koszty zakupu materiałów,
które działy generują najwyższy przychód dla firmy,
które działy generują największe koszty (i jakiego rodzaju są to koszty).
Możliwości praktyczne tabel przestawnych moglibyśmy wymieniać niemalże w nieskończoność. Są one bowiem niezwykle przydatnym narzędziem pozwalającym z rozbudowanych arkuszy wybrać tylko niewielki wycinek interesujących nas informacji i zestawić je w czytelniejszej formie.
Czy warto znać opcję tabel przestawnych w Excelu?
W związku z powyższym pojawia się pytanie – czy warto znać tabele przestawne w programie Excel? Jeśli myślimy o karierze nowoczesnego księgowego, odpowiedź jest prosta. Zdecydowanie jest to wiedza, która przyda się na tym stanowisku. Możemy bowiem zauważyć, że w wielu ogłoszeniach na takie stanowisko widnieje zapis o wymaganej umiejętności korzystania z tabel przestawnych. Ze względu na swoje możliwości ułatwiają one bowiem w znaczny sposób pracę działów rachunkowych i pozwalają przyspieszyć wiele mozolnych zadań związanych z opracowywaniem raportów na podstawie danych wyciąganych z dużych zbiorów. Jak w takim razie najlepiej nauczyć się tabel przestawnych? W związku z dużą popularnością tematu, mamy szeroki i – przede wszystkim – darmowy dostęp do praktycznej wiedzy w tym zakresie. Już z samouczka przygotowanego przez firmę Microsoft dla Excela możemy wynieść podstawową wiedzę z zakresu tworzenia pivotów, gdzie poznamy możliwości samego narzędzia, a także dowiemy się, w jaki sposób przygotować podstawową tabelę. Oprócz tego w serwisie YouTube znajdziemy szereg samouczków, dzięki którym będziemy mogli nauczyć się bardziej praktycznego podejścia do tabel przestawnych, a także poznamy wiele ciekawych tricków usprawniających ich tworzenie. Warto skorzystać z tej wiedzy, zwłaszcza, że dostępna jest ona bezpłatnie. I – co najważniejsze – może przydać się nam w czasie ubiegania się o awans lub przy zmianie pracodawcy, pozwalając wynegocjować warunki finansowe.