Spółka w stanie likwidacji – jak prowadzić jej rachunkowość?
Postawienie spółki w stan likwidacji skutkuje powstaniem względem niej określonych obowiązków księgowych. Jak prawidłowo rozwiązać spółkę oraz jakie zasady rachunkowości obowiązują w trakcie jej likwidacji?
Przyczyny rozwiązania spółki Okoliczności, w jakich może zostać rozwiązana spółka, powodują przyczyny wymienione w art. 270 Kodeksu spółek handlowych i są to: przyczyny przewidziane w umowie spółki; uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki albo o przeniesieniu siedziby spółki za granicę, stwierdzona protokołem sporządzonym przez notariusza; ogłoszenie upadłości spółki oraz inne przyczyny przewidziane prawem. Likwidacja spółki przeprowadzana jest przez likwidatorów, za których uważa się członków jej zarządu, chyba że umowa spółki bądź uchwała wspólników stanowi inaczej. Mają oni obowiązek zakończenia wszelkich interesów bieżących spółki, ściągnięcia wierzytelności, uregulowania zobowiązań oraz upłynnienia majątku. Zanim rozpoczniemy likwidację Likwidacja spółki jest związana z koniecznością zamknięcia ksiąg rachunkowych, jak również z obowiązkiem przygotowania bilansu otwarcia likwidacji. Ustawa z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości wprowadza obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan likwidacji, bądź upadłości. Powinno ono nastąpić nie później niż w ciągu 3 miesięcy od tego dnia. W dzień przed rozpoczęciem procesu likwidacyjnego należy przeprowadzić inwentaryzację, utworzyć rezerwy finansowe na wypadek utraty zdolności do kontynuowania działalności i na przyszłe zobowiązania, oszacować wartość aktywów w stosunku do wartości odzyskiwalnej oraz sporządzić sprawozdanie finansowe. Postawienie spółki w stan likwidacji powoduje, że w jednym roku kalendarzowym jednostka ma do czynienia z dwoma okresami sprawozdawczymi. Należy pamiętać, że zamknięcie ksiąg rachunkowych oraz sporządzenie bilansu wiąże się z obowiązkiem złożenia rocznej deklaracji CIT, jak również z rozliczeniem zobowiązania podatkowego. Otwarcie likwidacji, imiona i nazwiska likwidatorów, ich adresy oraz sposób reprezentowania przez nich spółki należy zgłosić do sądu rejestrowego. Proces likwidacji oraz rozwiązanie spółki Proces likwidacji przeprowadzany jest pod firmą z odpowiednią adnotacją w likwidacji. Rozwiązanie spółki następuje po przeprowadzeniu likwidacji wraz z chwilą wykreślenia przedsiębiorstwa z rejestru. W związku z tym na cały okres procesu likwidacyjnego spółka wciąż zachowuje osobowość prawną. Jednak należy pamiętać, że w tym okresie nie można wypłacać wspólnikom zysków, jak również dokonywać podziału majątku spółki, jeśli nie zostały spłacone wszelkie zobowiązania. Co więcej, w trakcie likwidacji nie ma również możliwości ustanowienia prokury. W dzień rozpoczęcia likwidacji spółka ma obowiązek otworzenia ksiąg rachunkowych (najpóźniej w ciągu 15 dni od zdarzenia) oraz połączenia wszystkich składników kapitału własnego w jeden podstawowy, a w przypadku spółek z ograniczoną odpowiedzialnością oraz towarzystw ubezpieczeń wzajemnych – pomniejszyć go o własne udziały. Nie można zapomnieć także o konieczności przechowywania ksiąg rachunkowych rozwiązanej spółki oraz poinformowania sądu rejestrowego i urzędu skarbowego o miejscu ich składowania.